[ Pobierz całość w formacie PDF ]
adn miar nie godzi si prze onej dopu ci si w tym wzgl dzie najmniejszego
zaniedbania czy mi kko ci. Je li chora oka e krn brno albo upór, niech j ukarze jak
zdrow ; niech jej niczego nie puszcza p azem, ani nieuprzejmo ci i opryskliwo ci dla sióstr,
ani adnej winy podobnej.
7. Mo e to si komu wyda niesprawiedliwo ci , w braku innego sposobu kara chor , tak
jakby by a zdrowa. Ale w takim razie by oby tak e niesprawiedliwo ci wi za i karci
furiatów; nale oby raczej zostawi ich na wolno ci, aby rozbijali i mordowali wszystkich.
Wierzajcie mi, e mam w tym wzgl dzie do wiadczenie; wielu ró nych sposobów
próbowa am, ale nie znalaz am innego. Przeorysza, która by chcia a przez lito dozwala
takim swobody, tego tylko si doczeka, e w ko cu niepodobna b dzie z nimi wytrzyma ; a
gdy wtedy zabierze si do zaradzenia z emu, poka e si , e i inne ju wi ksz szkod
ucierpia y. Je li, jak ka dy przyzna, nie jest to (s.504) okrucie stwem, jeno dobrym
uczynkiem, gdy wi emy i ukrócamy furiatów, aby nie zabijali ludzi, cho s usznie zas uguj
29
na lito , bo nie wiedz , co czyni , czy nie daleko s uszniej jeszcze nale y poskramia takie
nieszcz liwe, aby przyk adem niekarno ci swojej nie wyrz dza y szkody duszom? Tym
bardziej, e cz sto, jak o tym mocno jestem przekonana, nie melancholia do takich je
wybryków popycha, jeno charakter samowolny, niepokorny i .nieposkromiony; niejedna taka,
widzia am to na w asne oczy, gdy patrzy na nie kto, kogo si boj , powstrzymuj si i
powstrzyma si mog ; czemu by nie mog y dla boja ni i mi ci Boga? Bardzo si boj ,
czy to nie diabe korzysta z tej rzekomej melancholii, aby pod jej pozorem dusze do sieci
swoich zagarnia .
8. Cz ciej dzisiaj, ni bywa o dawniej, spotykamy si z tym wyrazem i wszelka swawola,
wszelkie przywi zanie do woli w asnej, podszywa si pod miano melancholii. St d te ,
zdaniem moim, w tych domach naszych, i we wszystkich w ogóle domach zakonnych,
nale oby nigdy nie bra na usta tego wyrazu, pod którym ukrywa si rozlu nienie zakonne.
Nazywajmy j ci chorob o, i jak ci ! i jako tak j leczmy. Nale y wi c
koniecznie od czasu do czasu zada chorej jakie lekarstwo na u mierzenie jej humorów, aby
by y zno niejsze. Niech pob dzie jaki czas w infirmerii, a gdy z niej wyjdzie i wróci do
zgromadzenia, niech wie, e ma by pos uszna i pokorna jak inne i e gdyby s ucha nie
chcia a, nic jej adne humory nie pomog . To koniecznie powinno by z powodów, które
wy ej przywiod am, a mog abym ich przytoczy jeszcze wi cej. Prze ona za niech czuwa
nad ni , nie daj c jej tego pozna , z jak najczulsz , prawdziwie macierzy sk mi ci , i
niech u ywa wszelkich, jakie wynale zdo a, sposobów zdolnych przywróci jej zdrowie.
9. Mog oby si zdawa , e sama z sob jestem w sprzeczno ci, zalecaj c teraz czu
troskliwo i mi , kiedy przedtem ci gle mówi am o potrzebie surowo ci. Tak
mówi am, bo potrzeba te biedne w takich trzyma karbach, by im ju ani na my l nie
przysz o, i by kiedy zdo y dokaza (s.505) tego, czego im si zachciewa; potrzeba, by
wiedzia y, e s ucha musz , bo w nie to by oby dla nich najwi ksz szkod , gdyby si
czu y wolne. Ale mo e przeorysza nie dawa im rozkazów, których przewiduje, e nie
us ucha yby nie maj c w sobie si y potrzebnej do zwyci enia siebie; mo e zr czn a
uprzejm namow sk ania je do tego, czego potrzeba, tak, i by, o ile to by mo e, us ucha y
nie z przymusu, jeno z mi ci, co b dzie daleko lepiej. Prawie zawsze doka e tego, je li
dzie umia a s owem i uczynkiem upewni je o tym, e szczerze je kocha. Niech przy tym
daj im jak najwi cej zatrudnienia przy ró nych obowi zkach; jest to, zwa my to dobrze,
najskuteczniejsze dla nich lekarstwo, bo odbiera im czas i mo no do pró nych marze , na
czym w nie ca a ich choroba polega. Zapewne, e ze zleconych im obowi zków niezbyt
wietnie si wywi , ale lepiej znosi ma e ich w takich rzeczach winy, ni nara si na
znoszenie wi kszych i ci szych, gdyby znowu odesz y od rozumu, samym sobie na zgub .
To jest, powtarzam, najskuteczniejsze, zdaniem moim, dla nich lekarstwo. Potrzeba nadto nie
pozwala im na d ugie rozmy lania, trzeba owszem i zwyczajne im skróci ; bo przy
chorobliwej wyobra ni, jak po wi kszej cz ci maj , d ugie modlitwy by yby dla nich
bardzo szkodliwe i podawa yby im tylko sposobno do wytwarzania niezrozumia ych dla
nich e samych i dla nikogo dziwol gów. Nale y tak e pilnowa , by nie jada y ryby, chyba
rzadko kiedy, i postów nie czyni y tak ustawicznych jak drugie.
10. Mo e komu si wyda, e zbyt d ugo si rozwodz , tyle daj c rad i wskazówek co do tej
jednej s abo ci, a milczeniem pomijam inne, kiedy tyle ich jest i tak ci kich w tym n dznym
yciu, zw aszcza dla nas s abych i u omnych niewiast. Dwojaki do tego mia am powód.
30
Pierwszy ten, e dotkni te melancholi maj siebie za zdrowe, nie chc c uzna choroby w
nich ukrytej. Gdy za choroba ta nie jest ani febr , ani gor czk i nie zmusza ich pój do
ka i wezwa lekarza, potrzeba wi c, by przeorysza zast pi a im lekarza, bo to choroba
gro niejsza dla duszy d cej do doskona ci, ni (s.506) wszelkie ob ne i miertelne
niemoce. Drugi powód jest nast puj cy: inne choroby ko cz si wyzdrowieniem albo
mierci ; z tej przeciwnie, rzadko kto wyzdrowieje i rzadko umiera, tylko si traci rozum, co
jest tak e w swoim rodzaju mierci dla drugich.
Którym za ta choroba nie odbiera rozumu, te same w sobie nosz gorzkie jak mier
udr czenia, urojenia i skrupu y, które wci poczytuj za pokusy, cho znosz c je cierpliwie,
bardzo wielk st d odnios zas ug . Gdyby za mog y przyj do uznania, e ród em tych
udr cze , które cierpi , jest sama ich sk onno do melancholii, gdyby zatem zdoby y si na
odwag i nie zwa y na nie, niema to przynios oby im ulg . Co do mnie, bardzo ich uj .
Wszystkie te siostry i towarzyszki ich, pomn c, e i na nie Pan móg by zes podobn
niedol , s uszna, by szczere dla nich mia y wspó czucie i z najczulsz mi ci znosi y je, nie
daj c im jednak pozna tego, jak mówi am wy ej. Obym z aski Pana zdo a, w tym co
powiedzia am, trafne i skuteczne poda rady na t tak ci niemoc!
ROZDZIA 8
Podaje kilka uwag o objawieniach i widzeniach.
l. S ludzie, których, zdawa oby si , samo wspomnienie o widzeniach albo objawieniach
przera a. Jaki mog mie powód do takiego strachu, w czym widz tak gro ne
niebezpiecze stwo dla duszy, któr Bóg zechce t drog prowadzi , tego nie rozumiem. Nie
mam zamiaru roztrz sa tutaj, które widzenia s prawdziwe, a które u ud tylko, ani
wymienia znaków, po których, jak mi nauczyli m owie g boko uczeni, mo na jedne od
drugich rozpozna . Chc tu tylko wskaza , co powinna czyni dusza w takim stanie, bo
nie atwo trafi na spowiednika, który by jej w tej materii nie naprowadzi (s.507) niepokojów i
strachów. Najwi cej jest takich, którzy nie tyle si przera , gdy im wyznasz, e diabe ci
podsuwa wszelkiego rodzaju pokusy, my li blu niercze, rozpasane, niewstydliwe widziad a,
ile si zgorsz , gdy im powiesz, e widzia anio a i z nim rozmawia , albo e ci si ukaza
Pan Jezus ukrzy owany.
2. O objawieniach pochodz cych od Boga tym bardziej nie mam potrzeby mówi tu
obszerniej, e dobrze jest wiadomy ka dy najpewniejszy znak, którym si ró ni od [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl exclamation.htw.pl
adn miar nie godzi si prze onej dopu ci si w tym wzgl dzie najmniejszego
zaniedbania czy mi kko ci. Je li chora oka e krn brno albo upór, niech j ukarze jak
zdrow ; niech jej niczego nie puszcza p azem, ani nieuprzejmo ci i opryskliwo ci dla sióstr,
ani adnej winy podobnej.
7. Mo e to si komu wyda niesprawiedliwo ci , w braku innego sposobu kara chor , tak
jakby by a zdrowa. Ale w takim razie by oby tak e niesprawiedliwo ci wi za i karci
furiatów; nale oby raczej zostawi ich na wolno ci, aby rozbijali i mordowali wszystkich.
Wierzajcie mi, e mam w tym wzgl dzie do wiadczenie; wielu ró nych sposobów
próbowa am, ale nie znalaz am innego. Przeorysza, która by chcia a przez lito dozwala
takim swobody, tego tylko si doczeka, e w ko cu niepodobna b dzie z nimi wytrzyma ; a
gdy wtedy zabierze si do zaradzenia z emu, poka e si , e i inne ju wi ksz szkod
ucierpia y. Je li, jak ka dy przyzna, nie jest to (s.504) okrucie stwem, jeno dobrym
uczynkiem, gdy wi emy i ukrócamy furiatów, aby nie zabijali ludzi, cho s usznie zas uguj
29
na lito , bo nie wiedz , co czyni , czy nie daleko s uszniej jeszcze nale y poskramia takie
nieszcz liwe, aby przyk adem niekarno ci swojej nie wyrz dza y szkody duszom? Tym
bardziej, e cz sto, jak o tym mocno jestem przekonana, nie melancholia do takich je
wybryków popycha, jeno charakter samowolny, niepokorny i .nieposkromiony; niejedna taka,
widzia am to na w asne oczy, gdy patrzy na nie kto, kogo si boj , powstrzymuj si i
powstrzyma si mog ; czemu by nie mog y dla boja ni i mi ci Boga? Bardzo si boj ,
czy to nie diabe korzysta z tej rzekomej melancholii, aby pod jej pozorem dusze do sieci
swoich zagarnia .
8. Cz ciej dzisiaj, ni bywa o dawniej, spotykamy si z tym wyrazem i wszelka swawola,
wszelkie przywi zanie do woli w asnej, podszywa si pod miano melancholii. St d te ,
zdaniem moim, w tych domach naszych, i we wszystkich w ogóle domach zakonnych,
nale oby nigdy nie bra na usta tego wyrazu, pod którym ukrywa si rozlu nienie zakonne.
Nazywajmy j ci chorob o, i jak ci ! i jako tak j leczmy. Nale y wi c
koniecznie od czasu do czasu zada chorej jakie lekarstwo na u mierzenie jej humorów, aby
by y zno niejsze. Niech pob dzie jaki czas w infirmerii, a gdy z niej wyjdzie i wróci do
zgromadzenia, niech wie, e ma by pos uszna i pokorna jak inne i e gdyby s ucha nie
chcia a, nic jej adne humory nie pomog . To koniecznie powinno by z powodów, które
wy ej przywiod am, a mog abym ich przytoczy jeszcze wi cej. Prze ona za niech czuwa
nad ni , nie daj c jej tego pozna , z jak najczulsz , prawdziwie macierzy sk mi ci , i
niech u ywa wszelkich, jakie wynale zdo a, sposobów zdolnych przywróci jej zdrowie.
9. Mog oby si zdawa , e sama z sob jestem w sprzeczno ci, zalecaj c teraz czu
troskliwo i mi , kiedy przedtem ci gle mówi am o potrzebie surowo ci. Tak
mówi am, bo potrzeba te biedne w takich trzyma karbach, by im ju ani na my l nie
przysz o, i by kiedy zdo y dokaza (s.505) tego, czego im si zachciewa; potrzeba, by
wiedzia y, e s ucha musz , bo w nie to by oby dla nich najwi ksz szkod , gdyby si
czu y wolne. Ale mo e przeorysza nie dawa im rozkazów, których przewiduje, e nie
us ucha yby nie maj c w sobie si y potrzebnej do zwyci enia siebie; mo e zr czn a
uprzejm namow sk ania je do tego, czego potrzeba, tak, i by, o ile to by mo e, us ucha y
nie z przymusu, jeno z mi ci, co b dzie daleko lepiej. Prawie zawsze doka e tego, je li
dzie umia a s owem i uczynkiem upewni je o tym, e szczerze je kocha. Niech przy tym
daj im jak najwi cej zatrudnienia przy ró nych obowi zkach; jest to, zwa my to dobrze,
najskuteczniejsze dla nich lekarstwo, bo odbiera im czas i mo no do pró nych marze , na
czym w nie ca a ich choroba polega. Zapewne, e ze zleconych im obowi zków niezbyt
wietnie si wywi , ale lepiej znosi ma e ich w takich rzeczach winy, ni nara si na
znoszenie wi kszych i ci szych, gdyby znowu odesz y od rozumu, samym sobie na zgub .
To jest, powtarzam, najskuteczniejsze, zdaniem moim, dla nich lekarstwo. Potrzeba nadto nie
pozwala im na d ugie rozmy lania, trzeba owszem i zwyczajne im skróci ; bo przy
chorobliwej wyobra ni, jak po wi kszej cz ci maj , d ugie modlitwy by yby dla nich
bardzo szkodliwe i podawa yby im tylko sposobno do wytwarzania niezrozumia ych dla
nich e samych i dla nikogo dziwol gów. Nale y tak e pilnowa , by nie jada y ryby, chyba
rzadko kiedy, i postów nie czyni y tak ustawicznych jak drugie.
10. Mo e komu si wyda, e zbyt d ugo si rozwodz , tyle daj c rad i wskazówek co do tej
jednej s abo ci, a milczeniem pomijam inne, kiedy tyle ich jest i tak ci kich w tym n dznym
yciu, zw aszcza dla nas s abych i u omnych niewiast. Dwojaki do tego mia am powód.
30
Pierwszy ten, e dotkni te melancholi maj siebie za zdrowe, nie chc c uzna choroby w
nich ukrytej. Gdy za choroba ta nie jest ani febr , ani gor czk i nie zmusza ich pój do
ka i wezwa lekarza, potrzeba wi c, by przeorysza zast pi a im lekarza, bo to choroba
gro niejsza dla duszy d cej do doskona ci, ni (s.506) wszelkie ob ne i miertelne
niemoce. Drugi powód jest nast puj cy: inne choroby ko cz si wyzdrowieniem albo
mierci ; z tej przeciwnie, rzadko kto wyzdrowieje i rzadko umiera, tylko si traci rozum, co
jest tak e w swoim rodzaju mierci dla drugich.
Którym za ta choroba nie odbiera rozumu, te same w sobie nosz gorzkie jak mier
udr czenia, urojenia i skrupu y, które wci poczytuj za pokusy, cho znosz c je cierpliwie,
bardzo wielk st d odnios zas ug . Gdyby za mog y przyj do uznania, e ród em tych
udr cze , które cierpi , jest sama ich sk onno do melancholii, gdyby zatem zdoby y si na
odwag i nie zwa y na nie, niema to przynios oby im ulg . Co do mnie, bardzo ich uj .
Wszystkie te siostry i towarzyszki ich, pomn c, e i na nie Pan móg by zes podobn
niedol , s uszna, by szczere dla nich mia y wspó czucie i z najczulsz mi ci znosi y je, nie
daj c im jednak pozna tego, jak mówi am wy ej. Obym z aski Pana zdo a, w tym co
powiedzia am, trafne i skuteczne poda rady na t tak ci niemoc!
ROZDZIA 8
Podaje kilka uwag o objawieniach i widzeniach.
l. S ludzie, których, zdawa oby si , samo wspomnienie o widzeniach albo objawieniach
przera a. Jaki mog mie powód do takiego strachu, w czym widz tak gro ne
niebezpiecze stwo dla duszy, któr Bóg zechce t drog prowadzi , tego nie rozumiem. Nie
mam zamiaru roztrz sa tutaj, które widzenia s prawdziwe, a które u ud tylko, ani
wymienia znaków, po których, jak mi nauczyli m owie g boko uczeni, mo na jedne od
drugich rozpozna . Chc tu tylko wskaza , co powinna czyni dusza w takim stanie, bo
nie atwo trafi na spowiednika, który by jej w tej materii nie naprowadzi (s.507) niepokojów i
strachów. Najwi cej jest takich, którzy nie tyle si przera , gdy im wyznasz, e diabe ci
podsuwa wszelkiego rodzaju pokusy, my li blu niercze, rozpasane, niewstydliwe widziad a,
ile si zgorsz , gdy im powiesz, e widzia anio a i z nim rozmawia , albo e ci si ukaza
Pan Jezus ukrzy owany.
2. O objawieniach pochodz cych od Boga tym bardziej nie mam potrzeby mówi tu
obszerniej, e dobrze jest wiadomy ka dy najpewniejszy znak, którym si ró ni od [ Pobierz całość w formacie PDF ]