[ Pobierz całość w formacie PDF ]
podanie wyrazu odpowiadajàcego danej definicji
dopasowywanie podanych wyrazów do obrazków, synonimów, antonimów, definicji, tekstów
podanie synonimu lub antonimu
wyliczanie s"ów naleÝàcych do danej kategorii semantycznej lub syntaktycznej
tworzenie siatek s"ów na okreÊlony temat
transformacja wyrazu w inny z uÝyciem regu" morfosyntaktycznych, np. school, bag schoolbag, king
kingdom
uzupe"nianie zda’ za pomocà techniki wielokrotnego wyboru (sprawdza zwiàzki frazeologiczne i sk"a-
dniowe), np.:
MPs in our parliament often shout at&
a. the others b. one another c. themselves d. them
2. Struktur:
Struktury najlepiej testowaç w kontekÊcie komunikacyjnym, np.:
uzupe"nianie luk w tekÊcie
A: I have very& plants at home because I don t have time to water them.
B: Well. I have& , almost in every room.
rozsypane zdanie
press / recently / the / has / reported / an / number / of / increasing / acts / violence
transformacja wyrazu podanego w nawiasie
UNIVERSAL just (release)a new thriller.
zadawanie pyta’ do odpowiedzi
A: & ?
B: I think you should go to bed as soon as possible.
udzielanie odpowiedzi na pytanie
A: Can I borrow your car, Mary?
B: Sorry, &
parafraza wypowiedzi z uÝyciem podanych Êrodków j´zykowych
My boyfriend can t dance. It is so annoying.
I wish&
I was an excellent performer when I was at college.
I used&
www.wsip.com.pl 45
3. Rozumienia mowy:
Kontrolujàc stopie’ rozwoju sprawnoÊci s"uchania ze zrozumieniem stosujemy liczne techniki, które
ucze’ pozna" w trakcie çwicze’ nad j´zykiem. Ucze’ reaguje ustnie lub pisemnie na polecenia nauczy-
ciela lub materia" dêwi´kowy nagrany na taÊmie:
okreÊla prawdziwoÊç lub fa"sz wypowiedzi
wybiera jedynà w"aÊciwà odpowiedê
koryguje fa"szywà odpowiedê
okreÊla kontekst wypowiedzi (czas, miejsce, zaleÝnoÊci, intencje)
odpowiada na pytanie zgodnie z us"yszanà informacjà
uzupe"nia luki w tekÊcie, diagramie, tabeli, itp.
ko’czy rozpocz´tà wypowiedê zgodnie z us"yszanymi informacjami
reaguje na us"yszane informacje w sposób niewerbalny (np. uzupe"nia diagramy/table/wykresy, za-
znacza miejsce/drog´ na mapie, itp.)
referuje treÊç us"yszanego/przeczytanego tekstu.
4. Czytania:
Podobnie jak w przypadku poprzedniej sprawnoÊci w testowaniu uÝywamy technik, które uczniowie sto-
sowali doskonalàc sprawnoÊç czytania. Cz´Êç z nich jest podobna do technik sprawdzajàcych stopie’
rozwoju sprawnoÊci s"uchania ze zrozumieniem. Po przeczytaniu tekstu ucze’:
zaznacza wypowiedê prawdziwà/fa"szywà
odpowiada na pytania do tekstu (dot. informacji ogólnych i szczegó"owych)
wybiera zdanie najlepiej oddajàce/charakteryzujàce tekst
dobiera tytu" do tekstu
wybiera zdanie "àczàce dwa fragmenty tekstu
ko’czy zdanie zgodnie z informacjà podanà w tekÊcie
porzàdkuje rozsypane zdania tak, aby stanowi"y spójny tekst
rozdziela fragmenty dwu pomieszanych tekstów
pisemnie/ustnie streszcza tekst.
5. Mówienia:
Mówienie jest jednà z najtrudniejszych sprawnoÊci, dlatego wskazana jest szczególna ostroÝnoÊç, kiedy
si´ ocenia stopie’ jej rozwoju. Zw"aszcza w poczàtkowych etapach naleÝy unikaç zbyt surowej oceny od-
powiedzi komunikatywnych ale odbiegajàcych od przyj´tych standardów. NaleÝy teÝ nagradzaç ch´ç
mówienia i d"ugoÊç wypowiedzi, jej zawartoÊç merytorycznà, a nie jedynie poprawnoÊç gramatycznà.
Kierowaç si´ przy tym naleÝy rozeznaniem co do osobowoÊci danego ucznia, bioràc pod uwag´ zw"asz-
cza takie cechy ucznia jak elokwencja, Êmia"oÊç, umiej´tnoÊç nawiàzywania kontaktów z otoczeniem.
Trudno bowiem oczekiwaç, aby ucze’ majàcy trudnoÊci w kontaktach w j´zyku ojczystym wykaza" si´
aktywnoÊcià w tym zakresie w j´zyku obcym.
Opracowujàc çwiczenia kontrolne zwracamy uwag´ na bodziec, którego zadaniem jest ukierunko-
wanie wypowiedzi ucznia tak, aby wiedzia" o czym ma mówiç. Bodziec ten moÝe mieç charakter wer-
balny, np. pytania ukierunkowujàce rozmow´ lub pozawerbalny, np. graficzny (obrazek lub ilustracje
ukazujàce pewnà sytuacj´) lub dêwi´kowy (np. nagranie róÝnych odg"osów). åwiczenia testujàce mogà
mieç form´ monologu lub rozmowy z nauczycielem, innym uczniem czy grupà osób.
Ucze’ powinien wykazaç si´ umiej´tnoÊcià:
odpowiadania na pytania dotyczàce wys"uchanego/przeczytanego tekstu
zadawania pyta’ dotyczàcych us"yszanych/przeczytanych tekstów
reagowania na opisanà przez drugà osob´ sytuacj´
formu"owania wypowiedzi ukierunkowanych tematycznie
opisywania przedmiotów, ludzi i sytuacji
wyraÝania opinii, intencji i uczuç
odgrywania ról w symulowanych autentycznych i wyimaginowanych sytuacjach.
46
Obserwacja
Oprócz oceniania w formie pisemnych testów dla celów oceny stopnia rozwoju sprawnoÊci komuniko-
wania si´ stosujemy obserwacj´ interakcji uczniów, którzy pos"ugujà si´ j´zykiem obcym wykonujàc po-
stawione im zadania. Zadania te powinny mieç charakter problemowy. Ucze’ koncentruje si´ na celu
zadania (rozwiàzaniu problemu, zdobyciu informacji) stosujàc w komunikacji z innymi ca"à swojà wie-
dz´ i kompetencj´ j´zykowà, a takÝe strategie kompensacyjne. Nauczyciel wybiera sobie ucznia (par´
uczniowskà), którego kompetencj´ zamierza oceniç i rejestruje róÝne aspekty jego wiedzy. W"aÊciwe dla
tego sposobu oceniania metody to:
gry i zabawy j´zykowe
technika ról
symulacje.
Obserwacja powinna si´ opieraç na opracowanym arkuszu obserwacyjnym uwzgl´dniajàcym róÝne
aspekty i poziomy kompetencji j´zykowej (p"ynnoÊç wypowiedzi, wymowa oraz intonacja, dobór s"ow-
nictwa, poprawnoÊç, z"oÝonoÊç struktur, oryginalnoÊç wypowiedzi, d"ugoÊç wypowiedzi zob. tabel´
w punkcie C).
Projekty [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl exclamation.htw.pl
podanie wyrazu odpowiadajàcego danej definicji
dopasowywanie podanych wyrazów do obrazków, synonimów, antonimów, definicji, tekstów
podanie synonimu lub antonimu
wyliczanie s"ów naleÝàcych do danej kategorii semantycznej lub syntaktycznej
tworzenie siatek s"ów na okreÊlony temat
transformacja wyrazu w inny z uÝyciem regu" morfosyntaktycznych, np. school, bag schoolbag, king
kingdom
uzupe"nianie zda’ za pomocà techniki wielokrotnego wyboru (sprawdza zwiàzki frazeologiczne i sk"a-
dniowe), np.:
MPs in our parliament often shout at&
a. the others b. one another c. themselves d. them
2. Struktur:
Struktury najlepiej testowaç w kontekÊcie komunikacyjnym, np.:
uzupe"nianie luk w tekÊcie
A: I have very& plants at home because I don t have time to water them.
B: Well. I have& , almost in every room.
rozsypane zdanie
press / recently / the / has / reported / an / number / of / increasing / acts / violence
transformacja wyrazu podanego w nawiasie
UNIVERSAL just (release)a new thriller.
zadawanie pyta’ do odpowiedzi
A: & ?
B: I think you should go to bed as soon as possible.
udzielanie odpowiedzi na pytanie
A: Can I borrow your car, Mary?
B: Sorry, &
parafraza wypowiedzi z uÝyciem podanych Êrodków j´zykowych
My boyfriend can t dance. It is so annoying.
I wish&
I was an excellent performer when I was at college.
I used&
www.wsip.com.pl 45
3. Rozumienia mowy:
Kontrolujàc stopie’ rozwoju sprawnoÊci s"uchania ze zrozumieniem stosujemy liczne techniki, które
ucze’ pozna" w trakcie çwicze’ nad j´zykiem. Ucze’ reaguje ustnie lub pisemnie na polecenia nauczy-
ciela lub materia" dêwi´kowy nagrany na taÊmie:
okreÊla prawdziwoÊç lub fa"sz wypowiedzi
wybiera jedynà w"aÊciwà odpowiedê
koryguje fa"szywà odpowiedê
okreÊla kontekst wypowiedzi (czas, miejsce, zaleÝnoÊci, intencje)
odpowiada na pytanie zgodnie z us"yszanà informacjà
uzupe"nia luki w tekÊcie, diagramie, tabeli, itp.
ko’czy rozpocz´tà wypowiedê zgodnie z us"yszanymi informacjami
reaguje na us"yszane informacje w sposób niewerbalny (np. uzupe"nia diagramy/table/wykresy, za-
znacza miejsce/drog´ na mapie, itp.)
referuje treÊç us"yszanego/przeczytanego tekstu.
4. Czytania:
Podobnie jak w przypadku poprzedniej sprawnoÊci w testowaniu uÝywamy technik, które uczniowie sto-
sowali doskonalàc sprawnoÊç czytania. Cz´Êç z nich jest podobna do technik sprawdzajàcych stopie’
rozwoju sprawnoÊci s"uchania ze zrozumieniem. Po przeczytaniu tekstu ucze’:
zaznacza wypowiedê prawdziwà/fa"szywà
odpowiada na pytania do tekstu (dot. informacji ogólnych i szczegó"owych)
wybiera zdanie najlepiej oddajàce/charakteryzujàce tekst
dobiera tytu" do tekstu
wybiera zdanie "àczàce dwa fragmenty tekstu
ko’czy zdanie zgodnie z informacjà podanà w tekÊcie
porzàdkuje rozsypane zdania tak, aby stanowi"y spójny tekst
rozdziela fragmenty dwu pomieszanych tekstów
pisemnie/ustnie streszcza tekst.
5. Mówienia:
Mówienie jest jednà z najtrudniejszych sprawnoÊci, dlatego wskazana jest szczególna ostroÝnoÊç, kiedy
si´ ocenia stopie’ jej rozwoju. Zw"aszcza w poczàtkowych etapach naleÝy unikaç zbyt surowej oceny od-
powiedzi komunikatywnych ale odbiegajàcych od przyj´tych standardów. NaleÝy teÝ nagradzaç ch´ç
mówienia i d"ugoÊç wypowiedzi, jej zawartoÊç merytorycznà, a nie jedynie poprawnoÊç gramatycznà.
Kierowaç si´ przy tym naleÝy rozeznaniem co do osobowoÊci danego ucznia, bioràc pod uwag´ zw"asz-
cza takie cechy ucznia jak elokwencja, Êmia"oÊç, umiej´tnoÊç nawiàzywania kontaktów z otoczeniem.
Trudno bowiem oczekiwaç, aby ucze’ majàcy trudnoÊci w kontaktach w j´zyku ojczystym wykaza" si´
aktywnoÊcià w tym zakresie w j´zyku obcym.
Opracowujàc çwiczenia kontrolne zwracamy uwag´ na bodziec, którego zadaniem jest ukierunko-
wanie wypowiedzi ucznia tak, aby wiedzia" o czym ma mówiç. Bodziec ten moÝe mieç charakter wer-
balny, np. pytania ukierunkowujàce rozmow´ lub pozawerbalny, np. graficzny (obrazek lub ilustracje
ukazujàce pewnà sytuacj´) lub dêwi´kowy (np. nagranie róÝnych odg"osów). åwiczenia testujàce mogà
mieç form´ monologu lub rozmowy z nauczycielem, innym uczniem czy grupà osób.
Ucze’ powinien wykazaç si´ umiej´tnoÊcià:
odpowiadania na pytania dotyczàce wys"uchanego/przeczytanego tekstu
zadawania pyta’ dotyczàcych us"yszanych/przeczytanych tekstów
reagowania na opisanà przez drugà osob´ sytuacj´
formu"owania wypowiedzi ukierunkowanych tematycznie
opisywania przedmiotów, ludzi i sytuacji
wyraÝania opinii, intencji i uczuç
odgrywania ról w symulowanych autentycznych i wyimaginowanych sytuacjach.
46
Obserwacja
Oprócz oceniania w formie pisemnych testów dla celów oceny stopnia rozwoju sprawnoÊci komuniko-
wania si´ stosujemy obserwacj´ interakcji uczniów, którzy pos"ugujà si´ j´zykiem obcym wykonujàc po-
stawione im zadania. Zadania te powinny mieç charakter problemowy. Ucze’ koncentruje si´ na celu
zadania (rozwiàzaniu problemu, zdobyciu informacji) stosujàc w komunikacji z innymi ca"à swojà wie-
dz´ i kompetencj´ j´zykowà, a takÝe strategie kompensacyjne. Nauczyciel wybiera sobie ucznia (par´
uczniowskà), którego kompetencj´ zamierza oceniç i rejestruje róÝne aspekty jego wiedzy. W"aÊciwe dla
tego sposobu oceniania metody to:
gry i zabawy j´zykowe
technika ról
symulacje.
Obserwacja powinna si´ opieraç na opracowanym arkuszu obserwacyjnym uwzgl´dniajàcym róÝne
aspekty i poziomy kompetencji j´zykowej (p"ynnoÊç wypowiedzi, wymowa oraz intonacja, dobór s"ow-
nictwa, poprawnoÊç, z"oÝonoÊç struktur, oryginalnoÊç wypowiedzi, d"ugoÊç wypowiedzi zob. tabel´
w punkcie C).
Projekty [ Pobierz całość w formacie PDF ]