[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Rzekł Budda: O Subhuti, żyjące istoty nie są ani żyjącymi ani nie- żyjącymi istotami.
A dlaczego? Bowiem Tathagata mówi, iż te żyjące istoty nie istnieją, lecz są tylko zwane
żyjącymi istotami.
Subhuti rzekł do Buddy: O Czczony przez Zwiat, czy twoje osiągniecie najwyższego
Oświecenia oznacza nie osiągnięcie niczego takiego?
Budda odpowiedział: Właśnie tak, właśnie tak, Subhuti! Nie osiągnąłem nawet najmniejszej
Dharmy z Najwyższego Oświecenia i to właśnie zwane jest Najwyższym Oświeceniem.
Co więcej Subhuti, ta Dharma jest wszechobecna i niepodzielna, dlatego jest zwana
Najwyższym Oświeceniem. Praktyka wszystkich dobrych cnót, bycie wolnym od
przywiązania do jazni, istoty, duszy i osoby przynosi osiągnięcie Najwyższego Oświecenia.
O Subhuti, te tak zwane dobre cnoty o których mówi Tathagata nie są dobrymi lecz są tylko
zwane dobrymi cnotami.
O Subhuti, gdyby ktoś w swej praktyce dawania uczynił z siedmiu skarbów stos tak wielki jak
wszystkie góry Sumeru we wszechświecie zebrane razem, i gdyby inny człowiek przyjął,
zatrzymał w umyśle, czytał i recytował choćby jedną tylko gathę z tej Pradznia Paramita
Sutry i przedstawił ja innym, to zasługa wynikająca z pierwszego daru nie byłaby warta
setnej, tysięcznej, dziesięciotysięcznej, nawet stutysięcznej części osiągniętej przez drugiego
, i żadne porównanie między nimi nie jest możliwe.
O Subhuti, nie mów, że Tathagata myśli "Wyzwolę wszystkie żyjące istoty". Nie myśl w ten
sposób Subhuti. A dlaczego? Bowiem nie ma w rzeczywistości żadnych żyjących istot, które
Tathagata mógłby wyzwolić. Gdyby było tak, Tathagata utrzymywałby jazń, istotę, duszę i
osobę, a przecież Tathagata głosi o jazni, że w rzeczywistości jest nie-jaznią, aczkolwiek
zwykli ludzie myślą inaczej. O Subhuti, Tathagata mówi, że zwykli ludzie nie istnieją, lecz są
tylko zwani zwykłymi ludzmi.
Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata może być rozpoznany przez swoje trzydzieści dwa
fizyczne znamiona?
Odrzekł Subhuti: Tak, tak, może być.
Rzekł Budda: O Subhuti, gdyby Tathagata mógł być rozpoznany przez swoje
trzydzieści dwa fizyczne znamiona, to i władca świata mógłby być Tathagatą.
Rzekł do Buddy Subhuti: O Czczony przez Zwiat, tak jak zrozumiałem twą naukę,
Tathagata nie może być rozpoznany przez swoje trzydzieści dwa fizyczne znamiona.
Wówczas Czczony przez Zwiat wygłosił gathę: Kto widzi mnie w kształcie
Kto szuka mnie w dzwięku
Fałszywą kroczy ścieżką
Nie może postrzec Tathagaty.
O Subhuti, jeśli utrzymujesz myśl: "Tathagata nie polega na swoim posiadaniu znamion dla
osiągnięcia Oświecenia", to Subhuti, wypędz tą myśl. O Subhuti, jeśli myślisz, że podczas
rozwijania Umysłu Doskonałego Oświecenia będziesz zwolennikiem unicestwienia
7
wszystkich Dharm, to nie myśl w ten sposób Subhuti. A dlaczego? Bowiem ten, kto rozwija
Umysł Doskonałego Oświecenia nie jest zwolennikiem unicestwienia.
O Subhuti, gdyby Bodhisattwa w swej praktyce dawania zebrał siedem skarbów w ilości
wystarczającej dla napełnienia tak wielu światów jak wiele jest ziaren piasku w Gangesie, i
gdyby z drugiej strony inny człowiek pojął w pełni iż wszystkie dharmy są bez jazni i poprzez
to osiągnął Doskonałość cierpliwości, to zasługi tego ostatniego byłyby większe. A dlaczego?
Ponieważ Subhuti, wszyscy Bodhisattwowie nie przyjmują nagrody za swe zasługi.
Spytał Buddę Subhuti: O Czczony przez Zwiat, dlaczego Bodhisattwowie nie
przyjmują nagrody za swe zasługi?
O Subhuti, Bodhisattwowie nie mają pragnienia ani przywiązania gdy praktykują
chwalebne cnoty, dlatego oto nie przyjmują nagrody.
O Subhuti, jeśli ktoś mówi, że Tathagata przychodzi lub odchodzi, siedzi czy leży, ten nie
rozumie tej nauki. A dlaczego? Ponieważ TATHAGATA nie ma żadnego skąd, żadnego
dokąd, i dlatego jest zwany Tathagatą.
Jak myślisz Subhuti, gdyby mężczyzna lub kobieta wielkiej cnoty starli na proch wszystkie
światy Wszechświata, to czy wiele byłoby cząstek prochu?
Odrzekł Subhuti: Wiele, wiele, o Czczony przez Zwiat. A dlaczego? Bowiem jeśli by
rzeczywiście istniały, Budda nie mówiłby o cząstkach prochu. A dlaczego? Ponieważ gdy
Budda mówi o cząstkach prochu, to nie istnieją one, lecz są tylko zwane cząstkami prochu.
O Czczony przez Zwiat, gdy Tathagata mówi o światach, nie istnieją one, lecz są tylko
zwane światami. A dlaczego? Ponieważ gdyby rzeczywiście istniały byłyby właśnie
zbiorami. Tathagata jednak mówi o zbiorach, że nie istnieją, lecz są tylko zwane zbiorami.
O Subhuti, o tym co zwane jest zbiorem nie sposób mówić, lecz zwykły człowiek ma
pragnienie i przywiązanie ku takim rzeczom.
Jak myślisz Subhuti, gdy ktoś mówi "Budda głosi poglądy o jazni, istocie, duszy i
osobie", to czy ktoś taki rozumie moją naukę?
O nie, Czczony przez Zwiat, ktoś taki nie rozumie. A dlaczego? Bowiem Tathagata
głosi iż poglądy o jazni, istocie, duszy i osobie nie istnieją, lecz są tylko zwane poglądami na
jazń, istotę, duszę i osobę.
O Subhuti, ten kto rozwija Umysł Najwyższego Oświecenia tak właśnie powinien
znać, widzieć, wierzyć i rozumieć. Powinien uniezależnić się w swym umyśle od percepcji
rzeczy. O Subhuti, o tych tak zwanych kształtach rzeczy Tathagata głosi iż nie istnieją, lecz
że są tylko zwane kształtami rzeczy.
O Subhuti, gdyby ktoś przez niezliczone eony składał w darze siedem skarbów w
ilości wystarczającej do wypełnienia wszystkich światów, i gdyby z drugiej strony mężczyzna
lub kobieta wielkiej cnoty rozwinęli Umysł Bodhi, przyjęli, zatrzymali w umyśle, czytali i
recytowali choćby jedną gathę z tej sutry i przedstawiali ją innym, to ich zasługi
przewyższyłyby tamte. A w jaki sposób powinni nauczać innych? Przez nauczanie tego bez
przywiązania do formy, w niezmienności absolutu. Przeto:
Jak gwiazdy, błąd widzenia, czy jak lampę,
Jak złudną zjawę, krople rosy, bańkę piany,
Jak śnienie, błyskawicę, lub jak chmurę,
Oglądaj uwarunkowane.
Gdy Budda skończył wykładać tą sutrę, starszy Subhuti, wraz z mnichami, mniszkami,
świeckimi braćmi i siostrami, wraz z całymi światami dewów, ludzi i asurów, słuchającymi
jego nauki, wszyscy zostali wypełnieni radością, wierzyli w nią, przyjęli i przestrzegali.
Internetowa Biblioteka Buddyjska www.dharma.pl
8 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exclamation.htw.pl