[ Pobierz całość w formacie PDF ]

82 3ds max 5. wiczenia praktyczne
Rysunek 8.1.
Zbuduj w przestrzeni
krzywą będącą
szkieletem węża
Rysunek 8.2.
Tryb edycji
wierzchołków,
numeracja
wierzchołków
Rozdział 8. Loft i starsze techniki modelowania 83
Definiowanie przekroju
wiczenie 8.1.b.
Stwórz koło, używając narzędzia Circle znajdującego się w zakładce command_panel://
Create/Shapes/Splines) (rysunek 8.1). Może to być też elipsa (rysunek 8.3), ważne jest, aby
była to linia zamknięta  Closed Spline, przekrój węża umieść w przestrzeni w dowolnym
miejscu  nie musi on znajdować się na linii będącej szkieletem węża (rysunek 8.3).
Rysunek 8.3.
Przekrój węża
Budowa poligonu za pomocą funkcji Loft
wiczenie 8.1.c.
Teraz dokonasz  przetłoczenia powierzchni opisanej przez przekrój po ścieżce, którą
tworzy szkielet węża.
Zaznacz przekrój węża (czyli kształt  Shape), a następnie otwórz command_panel://
Create/Geometry/Compound Objects (rysunek 8.4) i wybierz z menu funkcję Loft. Loft
otworzy w panelu Modify pole Creation Method (rysunek 8.4), w którym program poprosi
Cię o podanie ścieżki (Get Path) lub kształtu (Get Shape).
Rysunek 8.4.
Wybór funkcji Loft
84 3ds max 5. wiczenia praktyczne
Ponieważ kształt (ang. Shape) wybrałeś przed zastosowaniem funkcji Loft, kliknij przycisk
Get Path, a następnie linię, która symbolizuje szkielet gada.
Efekt poprawnie wykonanej funkcji Loft powinien wyglądać podobnie jak pokazany na
rysunku 8.5. Teraz zmień kształt przekroju węża. Aby tego dokonać, musisz przejść do
zakładki w panelu Modify. Zwróć uwagę, że musisz zaznaczyć obiekt Loft01 powstały dzięki
użyciu funkcji Loft.
Rysunek 8.5.
Efekt działania Loft
Przejdz do zakładki command_panel://Modify i odszukaj w niej zakładkę Deformations
oraz przycisk Scale (rysunek 8.6). Kliknij przycisk Scale, 3ds max 5 otworzy okno edycji
deformacji profilu Shape wzdłuż krzywej Path (rysunek 8.6).
Rysunek 8.6.
Edycja kształtu
przekroju w stosunku
do miejsca
w szkielecie węża
Korzystając z opcji okna Scale Deformation i opcji Insert Point (która pozwala na
dodawanie punktów do krzywej), stwórz krzywą pokazaną na rysunku 8.7.
Możesz też uniezależnić edycję krzywych X i Y, wyłączając przycisk Make Symetrical
w oknie Scale Deformation (rysunek 8.7). Wówczas odpowiednio korzystaj z opcji podglądu
krzywych dla osi X i Y  Display XY Axes .
Rozdział 8. Loft i starsze techniki modelowania 85
Przesuń stworzone przez siebie punkty w wybrane miejsce, korzystając z funkcji Move
Control Point , zawsze gdy się pomylisz, możesz wykorzystać odpowiednio: usunięcie
punktu Delete Point lub Reset krzywej .
Rysunek 8.7.
Edycja krzywej skali X
i Y (krzywe połączone)
I prawie gotowe! Twój wąż nie jest jeszcze w pełni skończony, ale poznałeś już sposób
regulacji skali przekroju Shape wzdłuż ścieżki Path. Teraz, dzięki funkcji Loft, możesz
przeprowadzić szereg ćwiczeń utrwalających.
Scenę z Kobrą znajdziesz pod adresem http://www.quedex.com/helion/kobra.max, do-
kładnie w postaci pokazanej na rysunku 8.8. Zwróć uwagę, że podobnie jak w poprzednich
przykładach oczy i zęby stanowią odrębne obiekty. Warto również zauważyć, że możesz
modyfikować Kobrę tak długo, dopóki nie zamienisz jej w obiekt typu Editable Poly.
Rysunek 8.8.
Kobra gotowa
do działania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exclamation.htw.pl