[ Pobierz całość w formacie PDF ]
już istnieją w ich miejscowościach. Na stronach internetowych poza wielkimi miastami kluby
pojawiły się w powiatach hajnowskim, kępińskim, krośnieńskim, lubińskim i w Zamościu.
46
Tab. 24. Infrastruktura: klub odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebny
młodzieży
gimnazjum 57 28 12
liceum ogólnokształcące 60 26 25
technikum 52 36 13
liceum zawodowe 33 57 29
liceum profilowane 81 16 13
zasadnicza szkoła zawodowa 53 34 15
ogółem 57 29 16
Zwietlice
Pod tradycyjną nazwą świetlica kryją się również bardzo różne treści programowe, a nawet
można powiedzieć, że świetlice (dzięki m.in. organizacjom pozarządowym, w tym parafialnym),
przeżywają swoisty renesans. Na stronach internetowych stosunkowo łatwo można było odna-
lezć świetlice w Kamieniu Pomorskim, Nysie i Tucholi. W zebranych materiałach pojawiały się za-
równo informacje o nowoczesnych świetlicach terapeutycznych różnego rodzaju, jak i o takich,
które zajmowały się bardziej tradycyjnymi i prostymi, ale niezwykle ważnymi formami pracy
z dziećmi i młodzieżą (przede wszystkim udzielając pomocy w odrabianiu lekcji). Badana przez
nas młodzież tylko częściowo czuła się adresatem takich działań (por. rozdział II), aczkolwiek
wykazała się całkiem sporą (ponad połowa badanych) wiedzą na temat ich istnienia. 18% mło-
dzieży i 5% dorosłych nie znało takich miejsc w miejscach zamieszkania i/lub pracy.
Tab. 25. Infrastruktura: świetlica odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebna
młodzieży
gimnazjum 71 17 7
liceum ogólnokształcące 59 18 4
technikum 59 20 6
liceum zawodowe 71 19 10
liceum profilowane 34 28 6
zasadnicza szkoła zawodowa 53 32 5
ogółem 64 19 6
Zajęcia pozalekcyjne w szkole
Trudno tu wyjaśnić, dlaczego przeglądając oficjalne strony internetowe, nie można, w zna-
komitej większości przypadków, uzyskać informacji o tym ważnym segmencie infrastruktury
czasu wolnego młodzieży. Niekiedy dokładniejsze poszukiwania pozwalają natrafić na tego ro-
dzaju dane zawarte w strategiach rozwoju, budżetach, informacjach o udzielonych dotacjach
lub (co rzadkie) na osobnych stronach internetowych szkół, prowadzonych najczęściej przez
nauczycieli hobbystów . Zajęcia pozalekcyjne w szkole udało się tą drogą odnalezć (poza du-
żymi miastami) w powiatach: hajnowskim i nyskim. Znacznie więcej informacji na ten temat
zebraliśmy bezpośrednio w terenie. Wskazują one, że we wszystkich zbadanych szkołach takie
zajęcia były w jakiejś formie prowadzone (por. też rozdział II). Jednakże badana młodzież, jak
się okazuje, nie była o tym przekonana. Bowiem aż 1/5 uczniów stwierdziła, iż w ich szkole ta-
47
kich zajęć nie ma, a 17% nic o nich nie wiedziało (lub nie udzieliło na ten temat odpowiedzi).
Tymczasem 91% dorosłych wskazało, że zajęcia te w szkołach się odbywają, tylko 5% że ich
nie ma, a 3% przyznało się do niewiedzy.
Zajęcia pozalekcyjne prowadzone dla młodzieży w szkole to, jak dotąd, pierwszy element
infrastruktury zorganizowanego czasu wolnego, którego młodzież spontanicznie nie wymieni-
ła, pisząc, jakie zajęcia i placówki są jej potrzebne. Dlatego w analizie musimy poprzestać na
deklaracjach dotyczących wiedzy o ich istnieniu. Najliczniej swą wiedzę o tych zajęciach prze-
kazali uczniowie gimnazjów i liceów ogólnokształcących.
Tab. 26. Infrastruktura: zajęcia pozalekcyjne w Twojej szkole odpowiedzi wg typu
szkoły, w %.
Typ szkoły Są Nie ma
gimnazjum 71 17
liceum ogólnokształcące 65 17
technikum 38 38
liceum zawodowe 48 33
liceum profilowane 41 31
zasadnicza szkoła zawodowa 33 39
ogółem 61 22
Kawiarenki internetowe
Kawiarenki internetowe w dokumentacji nie były wykazywane (jedynie na stronie interneto-
wej Gołdapi zamieszczono, utrzymaną w miłym tonie, informację o uruchomieniu w bibliote-
ce punktu bezpłatnego dostępu do Internetu). Wiadomo również, nawet bez specjalnej kwe-
rendy, że tego rodzaju miejsca istnieją w dużych miastach. Korzystanie z Internetu w kawiaren-
ce, zamiast w domu czy w szkole, ma swoje zalety (z punktu widzenia dorosłych więcej wad
niż zalet). Prawdę mówiąc sądziliśmy, że przynajmniej w tym wypadku dorośli wykażą się
większym poziomem niewiedzy niż młodzież, ale odsetki odpowiedzi nie wiem były w obu
grupach identyczne. A pewność sądów dorosłych znów większa niż młodzieży.
Tab. 27. Infrastruktura: kawiarenka internetowa odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebna
młodzieży
gimnazjum 64 30 5
liceum ogólnokształcące 77 16 4
technikum 59 35 11
liceum zawodowe 38 52 19
liceum profilowane 81 13 3
zasadnicza szkoła zawodowa 53 39 7
ogółem 66 28 6
Zajęcia dla młodzieży zorganizowane przy parafii
W dokumentach ze stron internetowych wskazania na takie zajęcia znalezliśmy tylko w Kamie-
niu Pomorskim. Na oficjalnych stronach można znalezć, co najwyżej, adresy parafii (łącznie
z internetowymi), opisy świątyń i informacje o porządku nabożeństw oraz godzinach urzędo-
48
wania biur parafialnych. Ponadto młodzież nie uznała, że należy je wymienić jako zajęcia po-
trzebne. Ciekawe jest natomiast, iż widać tu jeszcze większą rozbieżność między deklaracjami
niewiedzy młodzieży (29%) i dorosłych (8%).
Tab. 28. Infrastruktura: zajęcia dla młodzieży przy parafii odpowiedzi wg typu szkoły,
w %.
Typ szkoły Są Nie ma
gimnazjum 49 23
liceum ogólnokształcące 59 13
technikum 43 26
liceum zawodowe 14 57
liceum profilowane 59 6
zasadnicza szkoła zawodowa 41 22
ogółem 50 21
Inne zajęcia dla młodzieży
W dokumentach zebranych ze stron internetowych (aczkolwiek z reguły nie z oficjalnych stron
powiatów czy miast) figurują w większości przypadków informacje o prowadzeniu przez rozma-
ite instytucje (np. MOPS czy CPR) i organizacje pozarządowe zajęć dla dzieci i młodzieży. Jeszcze
więcej takich informacji pozyskaliśmy w trakcie kwerendy podczas badania terenowego. Jednak
poziom wiedzy (a raczej niewiedzy) badanych z obu grup był tutaj najwyższy. Odpowiedziało
nie wiem bądz w ogóle nie odpowiedziało na to pytanie 82% młodzieży i 69% dorosłych.
Tab. 29. Infrastruktura: inne zajęcia dla młodzieży odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Są Nie ma Są potrzebne
młodzieży
gimnazjum 11 9 1
liceum ogólnokształcące 8 6 2
technikum 9 13 0
liceum zawodowe - 19 0
liceum profilowane 6 3 0
zasadnicza szkoła zawodowa 6 14 3
ogółem 9 9 1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl exclamation.htw.pl
już istnieją w ich miejscowościach. Na stronach internetowych poza wielkimi miastami kluby
pojawiły się w powiatach hajnowskim, kępińskim, krośnieńskim, lubińskim i w Zamościu.
46
Tab. 24. Infrastruktura: klub odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebny
młodzieży
gimnazjum 57 28 12
liceum ogólnokształcące 60 26 25
technikum 52 36 13
liceum zawodowe 33 57 29
liceum profilowane 81 16 13
zasadnicza szkoła zawodowa 53 34 15
ogółem 57 29 16
Zwietlice
Pod tradycyjną nazwą świetlica kryją się również bardzo różne treści programowe, a nawet
można powiedzieć, że świetlice (dzięki m.in. organizacjom pozarządowym, w tym parafialnym),
przeżywają swoisty renesans. Na stronach internetowych stosunkowo łatwo można było odna-
lezć świetlice w Kamieniu Pomorskim, Nysie i Tucholi. W zebranych materiałach pojawiały się za-
równo informacje o nowoczesnych świetlicach terapeutycznych różnego rodzaju, jak i o takich,
które zajmowały się bardziej tradycyjnymi i prostymi, ale niezwykle ważnymi formami pracy
z dziećmi i młodzieżą (przede wszystkim udzielając pomocy w odrabianiu lekcji). Badana przez
nas młodzież tylko częściowo czuła się adresatem takich działań (por. rozdział II), aczkolwiek
wykazała się całkiem sporą (ponad połowa badanych) wiedzą na temat ich istnienia. 18% mło-
dzieży i 5% dorosłych nie znało takich miejsc w miejscach zamieszkania i/lub pracy.
Tab. 25. Infrastruktura: świetlica odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebna
młodzieży
gimnazjum 71 17 7
liceum ogólnokształcące 59 18 4
technikum 59 20 6
liceum zawodowe 71 19 10
liceum profilowane 34 28 6
zasadnicza szkoła zawodowa 53 32 5
ogółem 64 19 6
Zajęcia pozalekcyjne w szkole
Trudno tu wyjaśnić, dlaczego przeglądając oficjalne strony internetowe, nie można, w zna-
komitej większości przypadków, uzyskać informacji o tym ważnym segmencie infrastruktury
czasu wolnego młodzieży. Niekiedy dokładniejsze poszukiwania pozwalają natrafić na tego ro-
dzaju dane zawarte w strategiach rozwoju, budżetach, informacjach o udzielonych dotacjach
lub (co rzadkie) na osobnych stronach internetowych szkół, prowadzonych najczęściej przez
nauczycieli hobbystów . Zajęcia pozalekcyjne w szkole udało się tą drogą odnalezć (poza du-
żymi miastami) w powiatach: hajnowskim i nyskim. Znacznie więcej informacji na ten temat
zebraliśmy bezpośrednio w terenie. Wskazują one, że we wszystkich zbadanych szkołach takie
zajęcia były w jakiejś formie prowadzone (por. też rozdział II). Jednakże badana młodzież, jak
się okazuje, nie była o tym przekonana. Bowiem aż 1/5 uczniów stwierdziła, iż w ich szkole ta-
47
kich zajęć nie ma, a 17% nic o nich nie wiedziało (lub nie udzieliło na ten temat odpowiedzi).
Tymczasem 91% dorosłych wskazało, że zajęcia te w szkołach się odbywają, tylko 5% że ich
nie ma, a 3% przyznało się do niewiedzy.
Zajęcia pozalekcyjne prowadzone dla młodzieży w szkole to, jak dotąd, pierwszy element
infrastruktury zorganizowanego czasu wolnego, którego młodzież spontanicznie nie wymieni-
ła, pisząc, jakie zajęcia i placówki są jej potrzebne. Dlatego w analizie musimy poprzestać na
deklaracjach dotyczących wiedzy o ich istnieniu. Najliczniej swą wiedzę o tych zajęciach prze-
kazali uczniowie gimnazjów i liceów ogólnokształcących.
Tab. 26. Infrastruktura: zajęcia pozalekcyjne w Twojej szkole odpowiedzi wg typu
szkoły, w %.
Typ szkoły Są Nie ma
gimnazjum 71 17
liceum ogólnokształcące 65 17
technikum 38 38
liceum zawodowe 48 33
liceum profilowane 41 31
zasadnicza szkoła zawodowa 33 39
ogółem 61 22
Kawiarenki internetowe
Kawiarenki internetowe w dokumentacji nie były wykazywane (jedynie na stronie interneto-
wej Gołdapi zamieszczono, utrzymaną w miłym tonie, informację o uruchomieniu w bibliote-
ce punktu bezpłatnego dostępu do Internetu). Wiadomo również, nawet bez specjalnej kwe-
rendy, że tego rodzaju miejsca istnieją w dużych miastach. Korzystanie z Internetu w kawiaren-
ce, zamiast w domu czy w szkole, ma swoje zalety (z punktu widzenia dorosłych więcej wad
niż zalet). Prawdę mówiąc sądziliśmy, że przynajmniej w tym wypadku dorośli wykażą się
większym poziomem niewiedzy niż młodzież, ale odsetki odpowiedzi nie wiem były w obu
grupach identyczne. A pewność sądów dorosłych znów większa niż młodzieży.
Tab. 27. Infrastruktura: kawiarenka internetowa odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Jest Nie ma Jest potrzebna
młodzieży
gimnazjum 64 30 5
liceum ogólnokształcące 77 16 4
technikum 59 35 11
liceum zawodowe 38 52 19
liceum profilowane 81 13 3
zasadnicza szkoła zawodowa 53 39 7
ogółem 66 28 6
Zajęcia dla młodzieży zorganizowane przy parafii
W dokumentach ze stron internetowych wskazania na takie zajęcia znalezliśmy tylko w Kamie-
niu Pomorskim. Na oficjalnych stronach można znalezć, co najwyżej, adresy parafii (łącznie
z internetowymi), opisy świątyń i informacje o porządku nabożeństw oraz godzinach urzędo-
48
wania biur parafialnych. Ponadto młodzież nie uznała, że należy je wymienić jako zajęcia po-
trzebne. Ciekawe jest natomiast, iż widać tu jeszcze większą rozbieżność między deklaracjami
niewiedzy młodzieży (29%) i dorosłych (8%).
Tab. 28. Infrastruktura: zajęcia dla młodzieży przy parafii odpowiedzi wg typu szkoły,
w %.
Typ szkoły Są Nie ma
gimnazjum 49 23
liceum ogólnokształcące 59 13
technikum 43 26
liceum zawodowe 14 57
liceum profilowane 59 6
zasadnicza szkoła zawodowa 41 22
ogółem 50 21
Inne zajęcia dla młodzieży
W dokumentach zebranych ze stron internetowych (aczkolwiek z reguły nie z oficjalnych stron
powiatów czy miast) figurują w większości przypadków informacje o prowadzeniu przez rozma-
ite instytucje (np. MOPS czy CPR) i organizacje pozarządowe zajęć dla dzieci i młodzieży. Jeszcze
więcej takich informacji pozyskaliśmy w trakcie kwerendy podczas badania terenowego. Jednak
poziom wiedzy (a raczej niewiedzy) badanych z obu grup był tutaj najwyższy. Odpowiedziało
nie wiem bądz w ogóle nie odpowiedziało na to pytanie 82% młodzieży i 69% dorosłych.
Tab. 29. Infrastruktura: inne zajęcia dla młodzieży odpowiedzi wg typu szkoły, w %.
Typ szkoły Są Nie ma Są potrzebne
młodzieży
gimnazjum 11 9 1
liceum ogólnokształcące 8 6 2
technikum 9 13 0
liceum zawodowe - 19 0
liceum profilowane 6 3 0
zasadnicza szkoła zawodowa 6 14 3
ogółem 9 9 1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]